IKONE

Monopoli: resnica o začetkih igre in presunljiva zgodba ženske, ki jo je izumila

Charles Darrow je dolgo časa veljal za izumitelja te priljubljene namizne igre, vendar je v zadnjih letih na plano prišla resnica o njenih začetkih.
Fotografija: Elizabeth Magie, foto: javna last
Odpri galerijo
Elizabeth Magie, foto: javna last

Ameriška namizna igra Monopoli je bila svoje čase izjemno priljubljena. Gre za igro, v kateri igralci prevzamejo vlogo posestnikov ter med premikanjem po igralni deski kupujejo in prodajajo polja ter investirajo vanje z gradnjo hiš in hotelov. Zmaga tisti igralec, ki prevzame večino polj in prisili ostale igralce v bankrot, s čimer pridobi monopol na nepremičninskem trgu.

Čeprav lahko med igro in delovanjem današnjega sveta vidimo veliko nezdravih vzporednic, pa je današnja verzija Monopolija pravzaprav okrnjena oblika prvotno zasnovane igre, katere namen je bil ponazoriti, kako nezdrav je monopolističen način razmišljanja in delovanja. Elizabeth Magie, izumiteljica prve verzije te igre, je namreč želela preko nje predstaviti ideje, kakšen bi bil boljši sistem.

Oče jo je navdihnil z naprednimi idejami

Elizabeth Magie se je rodila 9. maja 1866 v ameriški zvezni državi Illinois, umrla pa je leta 1948. Njen oče James Magie je deloval v republikanski stranki ter je bil vpliven časopisni urednik in politični zagovornik. Zagovarjal je enakost ljudi in nasprotoval suženjstvu, te vrednote pa je prenesel tudi na hčerko. Oba sta se navduševala nad knjižno uspešnico Progress and Poverty (1879) avtorja Henryja Georga, priljubljenega politika in ekonomista iz 19. stoletja.

George je v svoji knjigi zagovarjal idejo, da naj bi si vsak posameznik lastil le to, kar je sam ustvaril, medtem ko naj bi vse tisto, kar je v naravi, zlasti zemlja, pripadalo vsem. Menil je, da bi bila ena od rešitev, kako odpraviti revščino, ta, da bi bila obdavčena izključno zemljišča, s čimer bi davčno breme prenesli na bogate lastnike zemljišč. George je bil pristaš protimonopolnega gibanja in izenačenja ženskih in moških pravic.

Elizabeth Magie se je v 80. letih 19. stoletja kot samska ženska preselila v Washington. Sklenila je, da se ne bo mlada poročila, saj je želela v časih, ko so svet krojili moški, ohraniti svojo neodvisnost. Kot stenografka in strojepiska se je zaposlila v pisarni Dead Letter Office, kjer je za svoje delo prejela pičlih 10 dolarjev na teden, medtem ko je v prostem času pisala poezijo in kratke zgodbe.

Izdala patent za pisalni stroj

Ker je želela širšo javnost opozoriti na nepravičen položaj žensk v tedanji družbi, je v medijih objavila namišljen ženitni oglas, v katerem se je predstavila kot ameriška mlada sužnja. V oglasu je napisala, da ni lepa, je pa zelo privlačna, da ima lastnosti, polne značaja in moči, ki pa so resnično ženstvene. Opozorila je na krivičen položaj žensk, ki so bile takrat oropane številnih možnosti in dostojnega življenja, če se niso poročile.

Njene izumiteljske sposobnosti so se pokazale že leta 1893, ko je izdala svoj patent za pisalni stroj. Ta je pripomogel k lažjemu premikanju papirja skozi valje pisalnega stroja, zmanjšal velikost robov in omogočil več tipkanih besed na stran.

Sicer pa je Magie v tistem času vse bolj iskala načine, kako bi idejo, ki jo je v svoji knjigi opisal Henry George, predstavila širši javnosti. Utrnila se ji je ideja, da bo zasnovala namizno igro, preko katere bi se igralci spoznali tako z monopolističnim kot nemonopolističnim pristopom in pri tem ugotovili, da je slednji boljši. Tako igro je tudi izumila in jo kasneje poimenovala Landlord's Game. Gre za predhodnico današnje igre Monopoli.

PREBERITE ŠE -> Pretresljivo življenje naše velike igralke: Prerano je izgubila sestro

Igra kot protest proti velikim monopolistom tistega časa

Igra je bila patentirana 5. januarja 1904. V tistem času so ženski patenti predstavljali zgolj manj kot odstotek vseh patentov. Prvotna igra je med drugim vsebovala besedno zvezo 'pojdi v zapor', železniške prostore in prostor javnega parka. Mišljeno je bilo, da igralci izmenično mečejo kocko in skladno s tem napredujejo po igralnem polju, kjer so plačevali najemnine ter druge storitve in davke.

Zasnovala je dve različici igre. Cilj prvega niza Monopol je bil ustvariti monopole in izriniti druge igralce iz poslovanja, medtem ko je bil princip drugega niza Blaginja ta, da so bili med ustvarjanjem bogastva nagrajeni vsi igralci. Pri tem je želela prikazati, da je nemonopolna verzija tista prava, saj upošteva moralna načela in deluje v dobro vseh.

Magie je igro zasnovala tudi kot protest proti velikim monopolistom tedanjega časa. Za igro Landlord's Game je rekla: »To je prikaz sedanjega političnega sistema prilaščanja zemlje z vsemi njegovimi običajnimi rezultati in posledicami. Lahko bi jo poimenovali igra življenja, saj vsebuje vse elemente uspeha in neuspeha v resničnem svetu, cilj pa je enak, kot ga ima človeška rasa na splošno – kopičenje bogastva.«

Charles Darrow je v igri prepoznal potencial

Leta 1906 se je Elizabeth preselila v Chicago, kjer je ustanovila podjetje Economic Game Company, preko katerega naj bi prodajala svojo igro. Prodaja ni bila posebej uspešna, je bilo pa več izvodov igre dodeljenih profesorjem na fakultetah, ki so jo kot učno gradivo uporabili na svojih predavanjih.

Leta 1924 je bila patentirana druga različica igre, saj je prvotni patent potekel, slednjo pa je v tem času še nekoliko nadgradila. Ker se je pred tem poročila s poslovnežem Albertom Philipsom, je bila kot avtorica navedena tako s svojim kot z moževim priimkom.

V patentu je zapisala: »Namen igre ni le omogočiti igralcem zabave, temveč jim ponazoriti, kako ima v sedanjem ali prevladujočem sistemu zemljiške posesti zemljiški lastnik prednost pred drugimi podjetji in tudi, kako bi enotni davek odvrnil zemljiške špekulacije.«

Igra tudi tokrat ni požela prodajnega uspeha, je pa v 20. in 30. letih prejšnjega stoletja krožila po ameriških fakultetah in nekaterih drugih organizacijah. Tako je prišla tudi v roke Charlesa Todda, ki je Landlord's Game predstavil Charlesu Darrowu, brezposelnemu moškemu iz Filadelfije, ki je iskal možnosti, da bi se rešil iz finančne stiske. Predstavljena igra se mu je zdela zanimiva in odločil se je, da jo bo nekoliko preoblikoval, pri čemer je obdržal zgolj monopolistično verzijo. V takšni obliki jo je prodal podjetju Parker Brothers.

PREBERITE ŠE -> Bridko in tragično življenje naše izjemne igralke in pesnice Mile Kačič

Elizabeth patentne pravice prodala za zgolj 500 dolarjev

31. decembra 1935 je Darrow prejel patent za igro Monopoli, ki je hitro postala zelo priljubljena med ljudmi, zaradi česar je obogatel, podjetje Parker Brothers pa je v želji, da bi prevzelo popoln nadzor nad to in sorodnimi igrami, sklenilo dogovor o nakupu Elizabethinega patenta za Landlord's Game.

Za patentne pravice so ji ponudili borih 500 dolarjev, ona pa je znesek v dobri veri, da bo s tem njena ideja o pravičnejšem sistemu končno predstavljena svetu (do česar v končni fazi sploh ni prišlo), pristala na poravnavo. Kasneje je bila šokirana, ko je v trgovini zasledila igro Monopoli brez navedbe, da je ona avtorica prvotne verzije.

Resnična zgodba o nastanku Monopolija morda sploh ne bi bila nikoli javno razkrita, če ne bi prišlo do naslednjega dogodka. Ralph Anspach, ameriški profesor ekonomije, je ob preučevanju igre Monopoli dobil idejo za razvoj igre Anti-Monopoly, s katero je želel prikazati problematiko monopolov v resničnem svetu. Ta je na trgu požela kar nekaj zanimanja, vendar še zdaleč ne toliko kot Monopoli.

Ko so za različico izvedeli pri Parker Brothers, se je med njimi in Anspachom začela desetletje trajajoča pravna bitka za pravice. Anspach se je pri tem podrobneje poglobil v zgodovino igre in pri tem odkril, da je bila Magie dejanska avtorica prvotne ideje. Kot dokaz kontroverznega izvora je uporabil igralne plošče iz časov originalne igre. Zgodba o začetkih Monopolija je sicer podrobneje predstavljena v knjigi The Monopolists: Obsession, Fury and the Scandal Behind the World's Favourite Board Game avtorice Mary Pilon.

Preberite še:

V prodaji

Ne spreglejte