Pred leti ste se največ posvečali oblikovanju pohištva. Kako ste zavili v nakit?

S kolegico sva več let ustvarjali pod imenom IN.DI.GO. Takrat je slovenska lesna industrija še živela, zato sva oblikovali veliko pohištva: mladinsko sobo, sistemsko pohištvo za dnevno sobo, fotelje, stole, notranja vrata. Nato je prišla družina, najprej hči, nato sin, pa tudi gospodarska kriza. Vse bolj me je vleklo v unikatno oblikovanje, ker pa sem bila prek moža dnevno povezana s proizvodnjo vijakov, s katero se ukvarja družinsko podjetje, mi moj inovativni duh ni dal miru, da ne bi začela razmišljati o njihovi uporabi tudi drugje. In da, vijaki so bili izhodišče.



Kakšen je pravzaprav nakit, ki ga ustvarjate pod blagovno znamko Sumina Jewellery?

Oblikujem dokaj širok spekter nakita za moške in ženske. Kosi z vijaki so iz nerjavečega jekla in obsegajo uhane, zapestnice in obeske. Kombiniram jih z bio epoksi smolo, barvo, usnjem in vrvicami. Nekateri delujejo robustno, vendar elegantno. Nekako jih ne morem uvrstiti v noben stil, zato jih lahko nosite vsak dan in kombinirate, kakor želite. To je nakit, ki ob površnem pogledu deluje nepomemben, ko pa mu namenite pozornost, preseneča. Kosi iz srebra so drugačni in bolj ženstveni ter zelo intuitivni.



Kaj pa skriva ime Sumina in čemu najbolj sledi?

Ime Sumina združuje zgodbi, zgodovino, tradicijo in znanje dveh družin, Nardoni in Sumina. Moj dedek Julij Nardoni je bil mojster kovaštva in to znanje mu je rešilo življenje, ko je bil med drugo svetovno vojno zaprt v koncentracijskem taborišču v Mauthausnu. Tamkajšnja kovačnica mu je dajala toploto, ki ga je ohranjala pri življenju. Po upokojitvi je ustvarjal v svoji delavnici, kjer sem ga kot otrok vsakodnevno opazovala. Druga zgodba je zgodba o družini Sumina, kamor me je pripeljala ljubezen. Družinsko podjetje že dobra tri desetletja izdeluje vijake s hladnim kovanjem. Kovanje ali bolje preoblikovanje kovine je skupno obema družinama, zato se tukaj ta dva različna svetova ujameta in začneta skupno zgodbo z oblikovanjem nakita. Nadgrajujem jo z lastnim pogledom na svet, na vse okoli sebe, na to, da v vseh stvareh lahko vidimo lepoto in pozitivnost, če si le sami to želimo. Tako lahko tudi vijak, ki je preprost ali vsakdanji predmet in ga običajno sploh ne opazimo, postane močan in hkrati estetski simbol, ko ga recikliramo ali ponovno uporabimo drugače.



Nam lahko prosim razložite simboliko oziroma nevidni del izdelka.

S simboli se srečujemo v vsakdanjem življenju in v sanjah. Simboli nimajo samo estetske in sporočilne funkcije, ampak vplivajo na človeka tudi s svojim nevidnim delom. Dotikajo se nas globoko v naše bistvo in nas z nevidno močjo usmerjajo in zdravijo. Vsak posameznik dojema simbole različno, zato na vsakega vplivajo drugače. Pomembno je, da jih vedno sprejmemo kot pozitivno sporočilo in se jih ne ustrašimo. Tako na vijak gledam kot na majhno mandalo, se pravi krog, v katerem je zarisan križ ali črka iks. Krog mi pomeni rojstvo, neskončnost, iz kroga izhajajo vse druge oblike. Križ lahko predstavlja štiri strani neba, ki se sekajo v središču in nas s svojo nesnovno močjo ohranjajo v ravnovesju, nas notranje pomirjajo. Iks lahko predstavlja poljub, simbolno sporočilo na koncu napisanega pisma. Srce je več kot le sporočilo za valentinovo. Zelo pomembna je naravnanost ustvarjalca med procesom ustvarjanja, kajti oblikovanje kosa nakita doživljam kot vnašanje energije v izdelek. Če usmerimo energijo notranjega miru v izdelek, bo prežet z njo. Tako naj bi bilo z oblikovanjem katerega koli izdelka. Vnašanje višjih vrednot v izdelke pomeni neke vrste trajnostno oblikovanje, ki koristi rodovom za nami.



S katerimi materiali pa najraje ustvarjate?

Trenutno me fascinira oblikovanje nakita s srebrno glino (silver art clay). Zmes srebra in veziva, ki prihaja iz Japonske, se po sušenju speče kot keramika in se spremeni v 99-odstotno srebro. Ta material ne prenaša naglice in površnosti. Zahteva zbranost in mir, kajti v surovem stanju je zelo krhek. Vse bolj pa v oblikovanje nakita vnašam tudi 3D-oblikovanje, kar je ostalo v meni še iz obdobja industrijskega oblikovanja.

Katera glasba vas spremlja, ko snujete nove kose?

Medtem ko ustvarjam, najraje poslušam glasbo ameriških staroselcev, Indijancev, najljubši mi je Carlos Nakai. Pogosto pa ne poslušam ničesar, samo tišino in svoj dih.



Zakaj je treba nositi nakit, kaj denimo pripoveduje o nas dobro izbrana ogrlica?

Večina ljudi nosi nakit predvsem zaradi estetskega videza. Dobro in priporočljivo ga je nositi tudi zato, da nas energijsko podpre na področjih, ki jih želimo spremeniti oziroma pomakniti naprej v življenju. Tu poudarjam, da je treba nakit vsak dan sneti s telesa in ga tudi energijsko očistiti, na primer držati nekaj časa pod tekočo mrzlo vodo. Izbrana ogrlica pripoveduje o naših občutjih ali željah. Če nas privlači obesek z rumeno barvo, lahko pomeni, da se želimo znebiti strahu, ki nas navdaja, da si želimo svetlobe in sonca, ki bosta pregnala temačne misli.

Kateri pa je vaš najljubši kos, tak za vsak dan?

Moj najljubši kos so uhani z vijaki in barvo glede na dnevno počutje. Uhana imata različne vstavke, različne glave vijakov, eden ima zarezo in ponazarja minus, drugi ima križ in ponazarja plus. Pozitivni in negativni naboj skupaj usklajujeta telo in duha kot jin in jang.



Je nakit Sumina tak, da gre lahko iz roda v rod?

Načeloma da, čeprav menim, da je treba stvari, ki jih podedujemo, energijsko prečistiti, kajti s tem nase prenesemo poleg dobrih energij tudi slabe energije prejšnjega nosilca nakita. Zelo lepo pa se da podedovane kose predelati in jim vdihniti novo življenje in namen.

Zakaj je vaš nakit poseben, drugačen od klasičnih kosov?

Moj nakit je poseben zato, ker ima veliko skritih vrednot, ki presenetijo kasneje, ko človek pogleda natančneje ali ko prebere zgodbo o posameznem kosu. Tako mi je pogosto toplo pri srcu, ko opazujem ljudi, ki se ustavijo pri moji stojnici in najprej gledajo od daleč, nato se približajo, stopijo še bliže in natančno pogledajo nakit. Takrat presenečeno in pozitivno pohvalijo idejo, kako lahko tako običajen izdelek, kot je vijak, postane prelep kos nakita. Zdi se jim zelo pametna ideja in ravno zato ga kupijo oziroma se vrnejo.



Na kaj ste ponosni?

Ponosna sem na lasten osebni razvoj, pri katerem mi je oblikovanje nakita v pomoč, me žene naprej. Ustvarjanje je iskanje sebe v kosu materiala, je preizkušanje mej, je čutenje materiala, je utišanje ega. Težko mi je bilo izstopiti iz kalupa industrijske oblikovalke v unikatno oblikovanje in se odpraviti prodajat na stojnico. Težko se mi je bilo izpostavljati na družbenih omrežjih, ki so vsekakor potrebna za promocijo izdelkov. Vendar se vse da, če veš, kaj je tvoj življenjski cilj. Če delaš s srcem in postopoma, se samo po sebi odpira. Vsak kos nakita je zgodba, je reševanje notranjih konfliktov, ki pa so končno tudi kolektivni. Če te zgodbe deliš z drugimi, pomagaš tudi njim in na to sem ponosna.