Prehrana mamic

Kaj bi morale jesti v nosečnosti

Katja Simić je diplomirana dietetičarka. Vodi spletni portal Dietetik priporoča in predava o prehrani nosečnic, šolarjev, študentov, športnikov, podjetnikov in starostnikov. Verjame, da zdrav človek lahko vse prehranske potrebe izpolni s pravo hrano in živi brez dragih dopolnil ter da superživila najde tudi v lastnem okolju, ne da prepotujejo pol sveta. Z novim študijskim letom je združila svoji strasti in začela edinstven program plesne rekreacije in prehrane, nadaljuje tudi podiplomski študij prehrane na biotehniški fakulteti.



Foto: Tija Amžman

Ženska naj bi že zanosila dobro prehranjena. Ker se večina tkiv in organov razvije v prvih dveh mesecih nosečnosti, mora bodoča mamica s kakovostno in zadostno hrano omogočiti še nerojenemu otroku najboljše, kar potrebuje. A so tudi ženske, ki se med nosečnostjo držijo nazaj, da se ne bi preveč zredile. Kakšne so vaše izkušnje?

Nisem še imela izkušnje z nosečnico, ki bi stradala. Imela pa sem izkušnje z nosečnicami, ki so zaradi različnih razlogov, kot so težave s kožo ali slabostjo, iz prehrane izločile določene skupine živil. Pojasnila sem, da tako ona kot zarodek potrebujeta ogromno hranil in da nespametno izločanje žal ni nujno prava rešitev. Priporočila so večinoma upoštevale oziroma našle srednjo pot med živili, za katere so verjele, da jim povzročajo težave, in raznovrstno ter uravnoteženo prehrano. Plod sicer praviloma od mame vzame, kar potrebuje, da se lahko razvija in raste. Nosečnica ima kar nekaj rezerve, iz katere lahko črpa hranila, če bi bilo treba. Večjo težavo kot plod ima zato lahko ona. To obdobje jo lahko izčrpa, sploh če si nosečnosti sledijo hitro ali če govorimo o večplodni nosečnosti. Ravno zato je zelo pomembno, da se že pred zanositvijo prehranjuje kar se da raznovrstno. Veliko žensk je na nenehnih dietah, nekatere telo močno izčrpajo. To ni pametno početje že sicer, v rodnem obdobju, ko ženska želi ustvariti družino, pa sploh ne. Prav tako ni najbolje, če se lotimo hujšanja takoj po porodu. Takrat telo še potrebuje energijo in hranila, da lahko proizvede mleko za dojenčka.
Še en razlog za kar se da pestro hranjenje v nosečnosti, poleg rasti in razvoja ploda ter skrbi za zdravje mamice, pa je, da otrok že v maternici spoznava okuse. Okus se namreč razvije že okoli 16. tedna nosečnosti. Seznanjanje svojega zarodka z okusi je naložba za prihodnost. Dojenček bo tako morda laže sprejemal trdo hrano in prehod z dojenja bo lažji.

Veliko žensk je na nenehnih dietah, nekatere telo močno izčrpajo. To ni pametno početje že sicer, v rodnem obdobju, ko ženska želi ustvariti družino, pa sploh ne. Prav tako ni najbolje, če se lotimo hujšanja takoj po porodu. Takrat telo še potrebuje energijo in hranila, da lahko proizvede mleko za dojenčka. 

Morajo biti bodoče mamice v mesecih od spočetja do rojstva otroka pri odmerjanju katerih živil vendar bolj pozorne?

Določena živila so v nosečnosti odsvetovana, saj so higiensko kritična. To so predvsem delikatesna živila ali živila iz samopostrežnih barov, surova živila (denimo tatarski biftek, francoska solata, tiramisu, karpačo, suši), surovo mleko in izdelki iz njega (mleko iz mlekomata), siri s plesnijo in podobno. Posebna pozornost je potrebna pri domači zelenjavi z vrta. Če imajo do vrta dostop mačke, obstaja nevarnost toksoplazmoze. Pri higiensko nespornih živilih je bolj kot izbira pomembna količina. Zelo kalorična živila, ogromno slaščic, čokoladic, mastna, predelana, ocvrta hrana itn. – take izbire sicer in tudi v nosečnosti niso dobre.



V drugem in tretjem trimesečju se potrebe po energiji povečajo, z napredujočo nosečnostjo se zmanjšuje telesna aktivnost. Mora nosečnica obogatiti prehrano z beljakovinami, kalcijem, železom in folati?

Določene potrebe se povečajo že v prvem trimesečju. Gre predvsem za nekatere vitamine C, B3, B9 (bolj poznan kot folna kislina) in B12 ter minerale fosfor, magnezij, jod. Potreba po železu se kar podvoji. V drugem in tretjem trimesečju se povečajo potrebe po energiji in beljakovinah ter še nekaterih vitaminih A, E, B1, B2 in B6 ter cinku. Ne gre pa pozabiti niti na povečane potrebe po vnosu tekočine, najbolje vode.

Tudi v nosečnosti se ne smemo zrediti preveč. Odvisno sicer, koliko tehtamo prej, a od 10 do 12 kilogramov je meja za ženske, ki imajo ob zanositvi normalno telesno težo. 

V nosečnosti se včasih pojavljajo posebne želje po določeni hrani ali svojevrsten odpor do nekaterih živil ali jedi. Kaj priporočate tedaj?

Nekatere pravijo, da je nosečnost obdobje v njihovem življenju, ko lahko resnično pojedo vse in jim ni treba paziti in da bodo to izkoristile maksimalno. Žal ni tako. Tudi v nosečnosti se ne smemo zrediti preveč. Odvisno sicer, koliko tehtamo prej, a od 10 do 12 kilogramov je meja za ženske, ki imajo ob zanositvi normalno telesno težo. Če naše posebne želje torej obsegajo grickanje kumaric, ni s tem nič narobe. Če pa bi se zapodile v palačinke s čokolado in smetano, posute s še več čokolade, potem to žal ni najbolj pametna izbira. Pomembno je jesti večkrat na dan, uravnoteženo in sledeč splošnim smernicam za zdravo prehranjevanje. Tako tudi napadov na hladilnik ne bo toliko. Če pa nam kakšno živilo smrdi, ga preprosto izločimo iz prehrane, preverimo, kaj s tem izgubimo, in ga nadomestimo s tistimi izbirami, ki nam dišijo. Celotne skupine živil pa ne izločimo kar tako oziroma iščemo nadomestila v prehranskih dopolnilih.

Dobremu počutju v zdravi in normalni nosečnosti koristi tudi primerna telesna vadba, kajne?

O tem se je najbolje posvetovati z izbranim ginekologom, ki spremlja nosečnost in vse morebitne pridružene težave. Ampak v grobem naj ženska ne bi preveč spremenila življenjskega sloga. Če je tekla prej, naj teče še naprej. Če je prej plesala, naj to počne tudi zdaj. Naj pa v nosečnosti kar naenkrat ne vpelje novih, zahtevnih gibalnih vzorcev. Pravi naslov za taka vprašanja pa je ginekolog.

Or use your account on Blog

Error message here!

Hide Error message here!

Forgot your password?

Or register your new account on Blog

Error message here!

Error message here!

Hide Error message here!

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link to create a new password.

Error message here!

Back to log-in

Close
Več informacij ONAPLUS.SI Logo

Zakaj imamo v uredništvu One radi piškotke?

S potrditvijo piškotkov nam omogočate uporabo analitičnih orodij, s katerimi izvemo, kaj radi berete in česa ne. Želimo ustvarjati kakovostne vsebine, ki jih boste z veseljem prebirali, zato vas prosimo, da potrdite piškotke na spletnih mestih Dela d.o.o.

STRINJAM SE
newsletter
onaplus logo

Prijavite se na e-novice in bodite na tekočem!

Nadaljuj na prijavo >
newsletter
onaplus logo

Naročite se
na OnaPlus in izkoristite
25% popust!

NAROČI SE