Nora potrošniška družba

Ustrezen je zgolj radikalen odgovor

Naše babice so pri krojaču sešito krilo lahko nosile vse življenje, pa je bilo videti kot novo. Danes se prepogosto zgodi, da za t. i. klasični, vedno moden kos odšteješ nemalo evrov, a po nekaj pranjih barva zbledi, šiv popusti. Kupiš kuhinjo in že po treh letih je videti bolj obrabljena kot dedkova, ki jo ima že štirideset let. Dve leti star mobitel crkuje.

O tem, kam nas vodi hitra pokvarljivost izdelkov v imenu dobička, kako to vpliva na počutje, naravo in zakaj se množično ne upremo, smo se pogovarjali s patrom Karlom Gržanom, vodjo pravične trgovine Živo Lopatič in dr. Primožem Šterbencem, sociologom religije, ki nima mobitela. 



Kakovost materialnega sveta, ki nas obdaja, zagotovo vpliva tudi na naše duševno stanje. Še posebno če hodimo v službo v prvi vrsti le zato, da lahko kupujemo vedno nove izdelke, ki se kvarijo kot po tekočem traku. »Težava je manipulacija s človekom, ki ne zadeva le t. i. kupovanja sreče, temveč tudi onemogoča razmislek. Takšna manipulacija je večplastna, to pomeni, da človeka vzdržuje v nenehni negotovosti, denimo z oblikami dela. Večina prebivalstva ima minimalno plačo in misel se dejansko zoži na skrb za preživetje. K temu so pritaknjene še hitro obrabljive stvari, da se človek vselej znova sprašuje: Kako bom preživel ali si bom lahko kupil stvar, ki se je spet pokvarila? Opisano manipulacijo s pozornostjo oziroma s posameznikovim strahom bi morali ozavestiti. V ozadju se namreč skriva interes, kako čim laže voditi množico v korist kapitala. Manipulativni pristop zadeva večino prebivalstva. Vemo, da osem ljudi poseduje toliko kapitala kot revnejša polovica človeštva. Glas bi morali dvigniti proti omenjenim izbrancem,« je prepričan pater Karel Gržan. Strinja se, da hitra pokvarljivost materialnega vpliva tudi na odnose, zato so bolj odtujeni, manj pristni: »Ko se denimo kot starš ukvarjaš pretežno s tem, kako boš poskrbel za otroka navzven oziroma osnovne potrebe niso zagotovljene same po sebi, se misli vrtijo le okoli tega, torej fizičnega preživetja.«


Pater Karl Gržan Foto: Tomi Lombar


Človek je nepotešen

Po drugi strani se nam ponuja čedalje več t. i. duhovnih učiteljev in na kupe knjig, ki posamezniku obljubljajo duhovno prebujenje oziroma popolno srečo zunaj materialnega sveta. Vprašanje, kako ločiti zrno od plev, ostaja neodgovorjeno. »V tej družbi se kaže nepotešenost človeka. Stalna negotovost ga privede v notranjo stisko in želi si odrešitve. Prav zato vedno znova išče različne alternative, kaj bi ga lahko umirilo, razrešilo tesnobna občutja. Na eni strani to najde v medikamentih, nekateri se zatekajo v naravo ali v različne oblike duhovnosti,« razmišlja Gržan in sklene, da ta problematika ne omogoča preprostih odgovorov. Ljudje si, ko kupujemo vedno nove bleščeče mobitele in druge krasne pritikline, prav tako zatiskamo oči pred neprijetnimi dejstvi, kako so izdelki nastali.

Dokler se bomo odločali na podlagi cene, bo kakovost izdelkov padala. Stvari se bodo spremenile, ko bomo spet začeli zahtevati kakovost. Še vedno obstajajo proizvajalci in trgovci, ki se jo trudijo ponuditi, a takšne je treba poiskati in se z njimi pogovarjati. 

Za naš blišč umirajo nedolžni

Za dvig ozaveščenosti, za kaj v resnici odštevamo svoj denar, se med drugim zavzemajo zagovorniki pravične trgovine, kot je Živa Lopatič. V zvezi s t. i. hitro potrošnjo brez meja ter prizadevanjem po ustavljanju konjev, ki drvijo proti prepadu, pove: »Sodobni način življenja nas je pripeljal do točke, ko smo vsak dan že zjutraj v stiku z vsem svetom. Zbudi nas budilka na mobilnem telefonu, spijemo kavo ali čaj in kozarec pomarančnega soka, uporabimo nekaj kozmetike in se oblečemo. Večina surovin za naštete in druge izdelke ne izvira iz Slovenije niti Evrope, ampak jih pridobivajo daleč stran od naših oči. Mi jih le uporabljamo ter se nikdar ne vprašamo, v kakšnih razmerah so nastali. V proces pridelave in izdelave vedno več surovin in izdelkov jevključeno izkoriščanje tako ljudi kot okolja, pri tem umirajo živali, zbolevajo ljudje, izumirajo živalske vrste ter izginjajo gozdovi, jezera in reke. Tega ne moremo preprosto ustaviti, lahko pa s svojimi nakupnimi odločitvami vsaj omejimo.«


Živa Lopatič, vodja pravične trgovine. Foto: osebni arhiv


Sistem pravične trgovine

Lopatičeva kot vodja pravične trgovine verjame, da so nakupi v tem okviru najbolj odgovorna potrošna izbira, ki hkrati sledi kakovosti: »Izdelavo vseh izdelkov, ki nastajajo v sistemu pravične trgovine, nadzoruje neodvisno telo FLO-CERT, ki podeljuje certifikat organizacijam in/ali izdelkom. Za vse naše izdelke vemo, kje nastajajo in od kod prihajajo surovine zanje. To lahko preverijo tudi uporabniki pravične trgovine. Izdelki so praviloma preprostejši, zato je sledljivost lažja. Zavedamo se, da ne bi bili zanimivi, če ne bi bili zelo kakovostni, zato skrbimo, da so za njihov nastanek uporabljene samo zelo kakovostne surovine, in ne vključujemo nepotrebnih dodatkov.«



Zahtevajmo kakovost!

Izkušnje potrošnikov kažejo, da se vse kupljeno uniči veliko prej kot nekoč. To velja tako za oblačila kot pohištvo, gospodinjske aparate, avtomobile ipd. Že osnovni materiali so narejeni slabo, kot bi proizvajalci načrtno želeli, da bi ljudje čim prej kupili nov izdelek, starega pa zavrgli in s tem še povečali količino neuporabnih odpadkov. V poplavi različnih izdelkov kupec večinoma sploh ne zna več prepoznati kakovosti, meni Lopatičeva in dodaja: »Dokler se bomo odločali na podlagi cene, bo kakovost izdelkov padala. Stvari se bodo spremenile, ko bomo spet začeli zahtevati kakovost. Še vedno obstajajo proizvajalci in trgovci, ki se jo trudijo ponuditi, a takšne je treba poiskati in se z njimi pogovarjati. To zahteva čas in energijo, a se splača, ker lahko na koncu dobimo izdelke, ki jih bomo uporabljali dolgo.« Potrošnik je pogosto zmeden, saj »narejeno v Sloveniji« ali »narejeno v Evropi« ni nujno boljše kot »narejeno na Kitajskem«. Po besedah Lopatičeve nam kakovosti ne zagotavlja država, v kateri jeizdelek narejen: »Moramo se pozanimati o izdelku – kje nastaja in kako ter kakšno kakovost nam proizvajalec zagotavlja. Dražji izdelki niso nujno boljši pa tudi prepoznavne blagovne znamke ne ponujajo vedno najboljših izdelkov, zato se moramo o kakovosti prepričati sami. Tu ni krajših poti, na žalost.«



Odziv zveze potrošnikov

Neizpodbitno je sicer, da so izdelki iz pravične trgovine večinoma dražji, zato bo oseba z minimalno ali povprečno plačo še vedno prej izbrala vsaj malo cenejši in morda tudi slabši izdelek, saj jo v to ne nazadnje kruto prisilita stanje na računu in stalna bitka s časom. Za dodatna pojasnila in nasvete smo prosili Zvezo potrošnikov Slovenije (ZPS). Predvsem nas je zanimalo, ali bi lahko na podlagi dolgoletnih izkušenj s testiranjem podali splošne smernice prepoznavanja kakovostnih izdelkov, ki trajajo, po kakšnem ključu ugotavljamo, kdaj je narejeno v Sloveniji oziroma evropskih državah boljše kot izdelano na Kitajskem ter kako sami poskrbijo za raznolikost oziroma neodvisnost pri izboru blagovnih znamk, ki jih testirajo. Odgovorov na vprašanja nismo dobili, namesto teh so nam poslali elektronske povezave do člankov o raziskavi britanske potrošniške organizacije o zanesljivosti elektronskih naprav in gospodinjskih aparatov. Dostop do konkretnejših rezultatov imajo le člani ZPS.

Or use your account on Blog

Error message here!

Hide Error message here!

Forgot your password?

Or register your new account on Blog

Error message here!

Error message here!

Hide Error message here!

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link to create a new password.

Error message here!

Back to log-in

Close
Več informacij ONAPLUS.SI Logo

Zakaj imamo v uredništvu One radi piškotke?

S potrditvijo piškotkov nam omogočate uporabo analitičnih orodij, s katerimi izvemo, kaj radi berete in česa ne. Želimo ustvarjati kakovostne vsebine, ki jih boste z veseljem prebirali, zato vas prosimo, da potrdite piškotke na spletnih mestih Dela d.o.o.

STRINJAM SE
newsletter
onaplus logo

Prijavite se na e-novice in bodite na tekočem!

newsletter
onaplus logo

Če cenite ročno delo, vam snovalka čevljev Ajda Tadel podarja unikatne, pisane usnjene copate po vaši izbiri. Odgovorite na nagradno vprašanje in z malo sreče bo nagrada vaša.

SODELUJ
newsletter
onaplus logo

Naročite se
na OnaPlus in izkoristite
25% popust!

NAROČI SE