Že več kot pol stoletja je namreč priljubljeni čokoladno-lešnikov namaz tako gladek in mazljiv (ter dolgega roka uporabe) prav zaradi palmovega olja, ki ga ne bi mogla enakovredno nadomestiti nobena druga maščoba, zatrjuje proizvajalec. Sončnično ali ogrščično olje, denimo, ki veljata za najboljši približek, bi spremenila okus in pomembne lastnosti namaza, no, pa tudi finančno stabilnost blagovne znamke, saj je palmovo olje v paleti možnosti tudi najcenejše. Za tono je namreč treba odšteti okoli 750 evrov, sončnično pa stane 800 in ogrščično slabih 900– in če upoštevamo, da podjetje porabi okoli 185.000 ton palmovega olja na leto za izdelavo Nutelle, bi se lahko stroški proizvodnje povečali tudi za 20 milijonov evrov!

Nekateri so sporno olje izločili

Pri Ferreru sicer zatrjujejo, da cenovna dostopnost ni razlog za tako odločno zagovarjanje palmovega olja, po njihovem gorečem prepričanju je čokoladno-lešnikovo dobroto preprosto nemogoče pristno izdelati z drugo maščobo, ne prepriča jih niti dejstvo, da se sončnično in ogrščično olje maja lani nista znašla na črnem seznamu EFSA, Evropske agencije za varnost hrane. Ta je namreč ugotovila, da palmovo olje izloča občutno več morebiti karcinogenih snovi, spojine glicidil estrov maščobnih kislin, ko ga segrevamo nad 200 stopinj Celzija, kakor druge vrste olja, izsledke pa so potrdili tudi Svetovna zdravstvena organizacija (WHO), Organizacija Združenih narodov za prehrano in kmetijstvo (FAO) in Ameriški vladni urad za zdravila in prehrano (FDA). Palmovega olja sicer nobeden od pristojnih organov ni prepovedal in z novo zakonodajo, ki se obeta konec tega leta, tega niti ne nameravajo, bodo pa objavili nove smernice za varno uporabo in tako zaščitili predvsem najmlajše potrošnike.

Opozorila pa so zelo resno vzeli pri italijanski trgovski verigi Coop, kjer so iz svojih blagovnih znamk povsem izločili palmovo olje, podobno pa je storila kraljica testenin Barilla. Toda pri Ferreru ne odstopajo od svojih prepričanj in poudarjajo, da palmovo olje uporabljajo po zdravih smernicah: da bi iz olja odpravili naravno rdečo barvo, ki bi lahko vplivala na končni izdelek, in nevtralizirali vonj, je sicer potrebno segrevanje pri visoki temperaturi, toda v podjetju vztrajajo, da ta ne presega 200 stopinj Celzija, torej rakotvornega tveganja po njihovem ni. Postopek rafiniranja zato traja dlje, a izdelkom zagotavlja varnost, vendar EFSA možnosti hladnega stiskanja še ni komentirala.

Prodaja namaza vztrajno raste

Sicer pa italijanski velikan ni edini zagovornik uporabe palmovega olja v živilih, na njegovi strani sta tudi britansko-nizozemski Unilever, ki ponuja živila, kozmetiko in gospodinjska sredstva, in švicarski Nestle, ki že dolgo navdušuje predvsem s sladkimi izdelki, toda Ferrero je edini, ki tako goreče zagovarja sporno maščobo – najverjetneje zato, ker so zaradi proizvodov tekmecev, ki oglašujejo izdelke brez palmovega olja, že v nekaj mesecih po raziskavi EFSA doživeli triodstotni upad prodaje na domačih tleh, v zadnjih mesecih, odkar javno naslavljajo pereče vprašanje, pa so si znova opomogli in konec minulega leta blagovni znamki povrnili ugled. Prodaje na tujih tržiščih odmevna raziskava sicer ni prizadela – Nutella namreč zunaj Italije zadnja leta vztrajno beleži vse večjo priljubljenost. Še pristavimo, Ferrero je imel v zadnjem letu 10 milijard evrov prihodkov, od tega je petino prinesel samo čokoladno-lešnikov namaz.

Toda uporaba palmovega olja, ki na leto obrne kar 40 milijard evrov, ni sporna zgolj zaradi rakotvornega učinka, raziskava EFSA je namreč opozorila tudi na naravovarstveno stališče in ekološko oporečno sečnjo dreves, toda pri Ferreru spet zatrjujejo, da uporabljajo zgolj trajnostno palmovo olje s certificiranih plantaž.