Decembrski praznični dnevi so postregli z veliko merov popustov, marsikdo je ponudbe izkoristil tudi za večje nakupe. A tudi za tiste, ki se resnega nakupovanja še niso lotili, ni prepozno: večina slovenskih trgovcev se je odločila za takšno ali drugačno obliko razprodaj. 

Popusti se gibljejo med 40 in 50 odstotki, a najbolj premeteni nakupovalci raje počakajo do konca meseca januarja oziroma začetek februarja, ko se cene znižajo tudi do 70 odstotkov. To pride prav tistim, ki se poslužujejo največjih in najmanjših konfencijskih številk oblačil in obutve, ti namreč večkrat ostanejo na policah. 

Tisti, ki razmišljajo o skoku čez mejo, bodo najverjetneje obiskali katerega od večjih nakupovalnih centrov ali mesto outlet trgovskih prodajaln. Pri severnih sosedih veljajo eneka pravila kot pri nas, vsak posamezni trgovec sam določa datum razprodaj in odstotek popustov. V Italiji so časovni začetki razporejeni po deželah, nam najbližje razprodaje so se začele že včeraj. Tudi na Hrvaškem je trajanje obdobja popustov odvisno od trgovcev, a se jih večina, tako kot pri nas, zaveda, da bodo brez ugodnosti le stežka privabili nove kupce. 


Pred slabim mesecem dni je upravni odbor Trgovinske zbornice Slovenije sprejel sklep, da ukinejo Pravila pri sezonskih razprodajah tekstilnega blaga in obutve, kar pomeni, da je sezonskih razprodaj, kot smo jih poznali do sedaj, nepreklicno konec. Odločitev, koliko časa oziroma, če sploh, bodo trajale razprodaje, je prepuščena trgovcem, sami se bodo lahko odločali, ali se jim obdobje popustov izplača.

Med razlogi za ukinitev zakonsko obveznih razprodaj na zbornici navajajo »spremenjene nakupovalne navade potrošnikov. Potrošnik je postal preudaren, stalno spremlja in pregleduje ponudbo, stalno išče najboljše razmerje med kakovostjo in ceno blaga, vse pogosteje pa se odloča tudi za nakup preko spleta, kar za trgovce predstavlja svojevrsten izziv in neprestano prilagajanje ter iskanje poti za zadržanje starih ter hkrati privabljanje novih kupcev."  Kot so pojasnili, gre za utečeno poslovno prakso drugih držav članic EU, kot sta Avstrija in Nemčija. Primerjava med državami postane manj smiselna, če primerjamo višino popustov pri nas in v tujini, deleži prihrankov pač niso primerljivi.

Še vedno velja, da mora trgovec, v primeru, da se odloči za tovrstno prodajo izdelkov iz preteklih sezon in kolekcij, še vedno spoštovati določbe Zakona o varstvu potrošnikov ter določbe Zakona o varstvu potrošnikov pred nepoštenimi poslovnimi praksami. Obdobje razprodaj mora biti javno objavljeno, jasno je treba napisati podatke o vrsti blaga in odstotkih znižanja, na izdelku naj bosta vidni stara in nova cena. Če je odstotek znižanja objavljen v razponu, mora najvišji odstotek znižanja zajemati najmanj eno četrtino vrednosti blaga, ki je na razprodaji. V drugih primerih nudenja popustov pa mora trgovec spoštovati določbe Zakona o varstvu potrošnikov in Zakona o varstvu potrošnikov pred nepoštenimi poslovnimi praksami.

V Sloveniji je mogoče večkrat opaziti prakso prodaje izdelkov preteklih sezon znova in znova, izdelki so postavljeni na police kot novi ali označeni s preteklo sezonsko kolekcijo, kar pa izurjeno oko hitro opazi, da to ne drži. Na vprašanje, ali je to na kakršen koli način zakonsko omejeno, nam na Trgovinski zbornici Slovenije niso odgovorili. Podobno malo sreče smo imeli pri iskanju odgovora na vprašanje, ali letos bodo zimske sezonske razprodaje ali ne, iz veleblagovnic Nama, Maximarket, Galerija Emporium smo zaman čakali odgovor. Vsekakor drži, da je večina poslovnih praks trgovcev zavitih v skrivnost, misterijem pa se pridružujejo tudi na Trgovinski zbornici Slovenije, kjer na vprašanja odgovarjajo precej selektivno. Kar šteje, je pomirjujoče dejstvo, da imajo vsi v mislih potrošnike in njihovo dobrobit.


 Če so sezonske razprodaje preteklost, je dobro vedeti, kdaj se izplača kupiti posamezne izdelke. Pripravili smo tabelo z letnim pregledom, kdaj je čas za nakup!


 JanuarZimska obutev in oblačila, novoletni okraski, brisače in posteljnina, perilo.
 Februar Gospodinjski aparati in stvari za dom, elektronske naprave.
 Marec Izdelki za vrt, prtljaga, zimska rekreativna oprema.
 April Moške obleke, velikonočna dekoracija.
 Maj Brisače in posteljnina, pripomočki za čiščenje, avtomobilske gume, izdelki za gradnjo in    popravila, torbice, perilo.
 Junij Poletna obutev in oblačila, televizijski sprejemniki, hladilniki, izdelki za gradnjo in popravila,  klavirji.
 Julij Poletna obutev in oblačila, klimatske naprave, preproge, gorilno olje, stereo oprema, poletna  športna oprema, oprema za kampiranje, rabljena vozila.
 Avgust Poletna obutev in oblačila, pohištvo, posteljnina in brisače, klime, pripomočki za žar, šolske  potrebščine.
 September Šolske potrebščine, otroška oblačila, oprema za vrtnarjenje, kolesa in avtomobilski deli.
 Oktober Oprema za ribarjenje, šolske potrebščine, avtomobili, kristal in srebrnina.
 November Zimska oblačila, odeje in pregrinjala, viri toplote.
 December Igrače, viri toplote, darila.